Wednesday 14 March 2012

Tahu dop kalau gigi sakit sangat sakit?


hai n assalamualaikum =) !

first time rasa nya aku buat story pasal ilmiah nie kan? ilimiah la sgt khann..hee. so,untuk entry kali nie aku nak cite skit pasal gigi nie. yela,bile da stat sakit gigi baru la nak insaf,nak jumpe doctor bagai lagi kan. sebelum nie hmm jgn harap la. haha.

so dengar betol betol Dr.amiezatul nak cite nie okay? thank you :)


kenapa kita sakit gigi?

Biasa nya gigi kita sakit kerana terdapat bahagian gigi yang terdedah kepada udara,makanan,minuman dan juga bakteria. Ini termasuk lubang pada gigi yang disebabkan oleh karies,tampalan atau gigi yang retak, tampalan atau gigi yang pecah. bahagian leher gigi yang terdedah kerana gusi yang telah menurun, bahagian leher gigi yang terhakis akibat berusan gigi yang terlalu kuat dgn menggunakan berus keras dan juga bahagian akar yang tidak dilitupi tulang akibat penyakit tulang dan gusi. (google)

So dengan itu aku ingin umumkan yang aku sekarang nie sedang merana SAKIT GIGi dan yeah sangat indah perasaan itu. lebih-lebih lagi skrng nie aku tgh berjuang untuk final exam. cool bukan? *angkat kening*

Oleh yang demikian,aku telah memberanikan diri untuk ke klinik gigi berhampiran untuk merawat gigi ini. Then doctor kat situ cakap,gusi aku bengkak sebab tu gigi aku sakit. so doctor tu bg pilihan kat ak,nak cabut or buat rawatan akar. rawatan akar? terkebil-kebil mata ku melihat pandangan mata doctor. mane penah dgr kot rawatan akar. bunyik pum cm kelakar. haha. so meh snie aku nk gtau. korang pum mesti x penah dgr jugak kan kan? ngaku je la =P 

btw,thnks pakcik google! 



Rawatan salur akar (rawatan endodontik) merupakan salah satu rawatan pilihan bagi gigi yang telah dijangkiti atau rosak atau mati agar gigi pilihan bagi gigi yang telah dijangkiti atau rosak atau mati agar gigi tersebut tidak dicabut dan boleh terus kekal berfungsi di dalam mulut


APAKAH CIRI CIRI YANG MEMERLUKAN RAWATAN AKAR?
  1. Gigi yang rosak teruk atau mempunyai tampalan besar hingga melibatkan lapisan pulpa
  2. Gigi yang telah mati
KENAPA RAWATAN SALUR AKAR PERLU DILAKUKAN?
  1. Rawatan salur akar dilakukan supaya gigi yang rosak itu tidak dicabut yang mana akan dapat mengekalkan gigitan dan fungsi gigi
APAKAH AKIBATNYA JIKA RAWATAN INI TIDAK DIBUAT?
  1. Ketidakselesaan dan kesakitan akan bertambah teruk
  2. Gigi itu mungkin terpaksa dicabut
ADAKAH RAWATAN INI MENYAKITKAN?
  1. Kebiasaannya rawatan ini tidaklah menyakitkan sebab ubat bius akan diberi so anda tidak akan berasa sakit. 
 Tapi walau camne pum ak still takot nak cabut sebab ak mmg penakut. muahaha. xla,mne ade,aku takot sebab kalau ak buat rawatan akar or cabut gigi nie akan effect dekat kesihatan aku. yela,ak penah dengar org ckp bile kite nk cabut gigi,bende tu akan effect dekat mata. takot weh. da bnyak kali ak dengar. so aku pum try tanye doctor pasal nie,dye pum ckp camtu. lagi la aku cuak. pastu doctor tu nmpk muka aku takot cepat2 dye gtau semua bende kat dunia nie ade risiko,yang penting cara kita menghadapi keadaan tu. kita hanya manusia,yang penting berusaha then tawakal kepadaNya. insyAllah semuannya selamat. perghhh doctor nie mmg aku salutee la. dahlah baik,pandai lak tu,nasihat pesakit pum lembut jer. alahaaii cair ak. haha. tp doctor perempuan. kalu laki da lame tackle. BHAHAHA. so ak berkeras jgk xmo buat ape2 lagi then doctor tu bg ak ubat supaya ak dapat bertahan selama sebulan nie for final exam. harap2 mampu la. grr. takott. huhu.

so sape2 yang tengah sakit gigi sekarang. walaaaweeiii... kita geng babe! high five skit!! ^,^


aku sempat tanye doctor tu cost nk buat rawatan akar nie brape,then dye gtau dlm rm500-600. ak terus specchless. da r,xmo kawan ngn doctor lagi dah. merajuk.umm =.=

4 comments: